Anna palautetta kartasta

Ongelmia tilauksen kanssa? Lähetä sähköpostia yllas@yllas.fi . Vastaamme ma-to.

Mitä sähköinen kartta sisältää?

Sähköinen karttaa toimii nettiselaimella osoitteessa https://kartta.yllas.fi (ei siis löydy sovelluskaupasta). Sähköinen kartta sisältää:

Kesä

  • retkeilyreitit ja vaellusreitit
  • maastopyöräilyreitit
  • melontareitit ja rantautumispaikat
  • lasten ja perheiden kohteet

Talvi

  • hiihtoladut
  • hoidetut talvipolut fatbikelle ja kävelyyn
  • lumikenkäilyreitit
  • moottorikelkkareitit ja -urat
  • reittien kuntotiedot (maksullinen)
  • reittikoneet (maksullinen)
  • Ylläs Ski Bussit, pysäkit ja reitti
  • kartalla näkyy vain viralliset reitit

Ympäri vuoden

  • Pysäköintialueet ja reittien lähtöpaikat
  • Kahvilat & ravintolat, vuokraamot, kaupat sisältäen yhteystiedot, aukiolot ym.
  • Kodat, tuvat, laavut
  • Nähtävyydet ja näköalapaikat
  • Muuta aluetietoa
    • Junabussin reitin
    • Lentokenttäbussin reitin
    • Sähköauton latauspisteet
    • Uimapaikat (“luonnonranta”), uimarannat, saunoja
    • Koirapuistot
    • Varoitukset ja muut ajankohtaiset huomiot

Maksulliset omaisuudet

  • GPS-paikannus
  • Talvireittien kuntotiedot
  • Reittien vaativuusluokitus: Sininen helppo, punainen keskivaativa, musta vaativa
  • Tarkat kartat/zoomaus lähelle
  • Reittien pituus ja mittaus

Kartalle kirjaudutaan sähköpostiin tulevalla koodilla/linkillä. Et siis tarvitse käyttäjätunnusta tai salasanaa, vaan vain sähköpostiosoitteen.

Kartan painikkeet

Sisäänkirjautumisen jälkeen kartalla näkyy erilaisia painikkeita:

Miten näen milloin reitti on hoidettu?

Reittien kuntotiedot päivittyvät kartalle automaattisesti ja lähes reaaliajassa, niin että kun reittikone on kulkenut reitin kokonaan näkyy reitti kartalla hoidettuna.

Kirjaudu sisään ja valitse vasemmalta laji – esim. maastohiihto – niin kartalla näkyy valitsemasi lajin reitit. Talvireiteillä mitä paremmin reittiviiva näkyy sitä vähemmän aikaa hoidosta on – katso tarkat selitteet painamalla oikealta Karttatasot-painiketta. Lisäksi voit katsoa reitin tarkan hoitoajan painamalla reittiä (toiminto lisätty 21.12.2023).

Säästä ja kulkijoiden määrästä riippuen reitti voi säilyä hoidon jälkeen erittäin hyvässä kunnossa pitkäänkin, useita päiviä, jos esim. ei sada paljoa lunta ja reitti sijaitsee hieman kauempana.

Milloin Ylläksen ladut ja reitit hoidetaan – reittien hoidon periaate

Latuja ja muita reittejä hoidetaan niin että olosuhteet huomioiden aamulla on mahdollisimman paljon hyvää hiihdettävää, pyöräiltävää ja kelkkailtavaa. Esimerkiksi jos yöllä/aamulla sataa lunta, myöhäistetään hoitoa niin että suosituimmat lähiladut ovat parhaassa mahdollisessa kunnossa aamulla.

Sydäntalvella latua on auki noin 150 km. Hiihtolomista eli helmikuun puolivälistä alkaen kaikki ladut ovat auki, noin 300 km, ja hoito jatkuu 1.5. asti olosuhteet huomioiden.

Mitä reittiviivan väri tarkoittaa?

Viivan väri sininen/punainen/musta on reitin vaativuusluokitus (vihreä on luokittelematon). Kirjaudu sisään ja valitse vasemmalta laji maastohiihto/retkeily/maastopyöräily niin näet vaativuusluokituksen:

  • Sininen: helppo
  • Punainen: keskivativa
  • Musta: vaativa

Miksi kaikkia reittejä ei vaativuusluokitella?

Sää- ja lumitilanne vaikuttaa lumikenkäilyn ja talvipyöräilyn vaativuusluokitukseen niin paljon ettei vaativuusluokituksesta ole hyötyä. Pehmeällä reitillä eteneminen on vaikeampaa, hidasta ja raskasta; kovalla reitillä kulkeminen on paljon nopeampaa ja kevyempää.

Reittien pituus ja mittaus

Kirjaudu sisään ja paina oikeasta alanurkasta Mittaa-painiketta niin näet reittien pituuden. Valitse haluamasi reitit mitataksesi kokonaispituuden. Lopeta mittaus painamalla Mittaa-painiketta.

Tilauksen kesto ja voimassaolo

Tilaus on voimassa kesän tai talven. Esim. jos ostat kartan kesä-syyskuussa, tilaus ei ole voimassa enää marraskuussa. Parhaillaan myynnissä oleva kausi, tilauksen voimassaoloaika ja hinta näet painamalla Osta-painiketta.

Kartan voi ostaa ja tilauksen uusia kartalla https://kartta.yllas.fi

Viimeksi lisätty/muutettu

Lisätty 23.2.2024:
Reitin hoitotieto-popupin avautumista korjattu.
Ski bussien reaaliaikainen sijainti näkyviin myös ilmaisversiossa.
Valikoon lisätty Sää, opastetut retket, käyttöehdot.

Lisätty 15.1.2024:
Suodatus
Haku

Vanhemmat:
Reittiä painamalla näkee reitin tarkan hoitoajan (kellonaika ja päivä) (lisätty 21.12.2023)
Zoomaukselle +- -painikkeet (näkyy vain tietokoneella; lisätty 21.12.2023)
Ski bussin reaaliaikainen sijainti/gps-seuranta, pysäkit ja reitti (täydennetty 21.12.2023)
Selkeytetään kuntotietojen selitettä niin että pisteviivan ja katkoviivan erottaa toisistaan
Mahdollisuus vaihtaa kartta Maastokarttaan ja ilmakuvaan
Reittikoneen kulkusuunnan osoittava nuoli isommaksi
Reitit hieman paksummalla viivalla jotta ne näkyy paremmin
ynnä muuta

Seuraavaksi tulossa olevia uusia ominaisuuksia

Korjataan mittaus/kilometrit ristyksestä risteykseen/taukopaikalle/lähtöpaikalle

Miksi kartta on maksullinen?

Ylläksen reittien hoito maksaa vuosittain yli 500 000 €. Kartan myynnillä kerätään varoja reittien hoitoon – 2/3 reittien rahoituksesta tulee matkailusta ja kävijöiltä. Lisätiedot ja muut maksutavat: https://yllas.fi/reittimaksu  

Miksi reitti Y ei näy kartalla?

Kartalla näkyy viralliset reitit. Reitti Y on siis epävirallinen reitti, emme vastaa sen turvallisuudesta emmekä siksi merkitse sitä kartalle.

Reitti Y:llä kävi jo latukone tai on jo latu, miksi se ei näy kartalla?

Heti kun reitti on valmis käytettäväksi näkyy se kartalla hoidettuna. Ei ennemmin eikä myöhemmin. Keskeneräiset eli esimerkiksi ns. pohjatut reitit näkyvät kartalla hoitamattomina – kulku omalla vastuulla! Vastaan voi tulla mitä vain.

Kartta ei lähennä riittävästi/ei pysty zoomata riittävän lähellä

Ilmaisversioissa näkymä on rajattu kauemmas. Ostamalla kartan voi zoomata lähemmäs. 

Näkyy vain laji-painikkeet/ei näy kaikki tiedot tms.

Kokeile toista nettiselainta. Kartta on testattu selaimilla Firefox, Chrome ja Safari. Muutamilla käyttäjäjällä Safari-selaimella ei näkynyt kaikki kartan tiedot, mutta emme pysty toistamaan ongelmaa joten se on todennäköisesti laitteessa tai sovelluksen asetuksissa.

Pitää kirjautua aina uudestaan, eikö kartta muista kirjautumista?

Kartta muistaa sisäänkirjautumisen muutaman päivän ajan mikäli et kirjaudu ulos tai tyhjennä nettiselaimen historiatietoja.

Jos kuitenkin joudut kirjautumaan Ylläksen kartalle aina uudestaan niin vika on todennäköisesti puhelimen Oletusselain-asetuksessa: Hakukenttä ja/tai sähköposti avaa yhden nettiselaimen (esim. Samsung Internet) ja muuten käytät toista nettiselainta (esim. Chrome).

Vaihda oletusselain – Android:

  • Avaa Asetukset
  • Rullaa kohtaan Sovellukset
  • Paina Valitse oletussovellukset
  • Paina Selainsovellus
  • Ja valitse haluamasi selain.

Jos käytät Gmail-sovellusta niin ota myös linkkien pikakatselu pois päältä – Android:

  • Avaa Gmail
  • Avaa valikko
  • Avaa Asetukset
  • Valitse Yleiset asetukset

Mikäli käytät jotain muuta sähköpostiohjelmaa, tarkista kyseisen ohjelman asetuksista vastaava Oletusselain-asetus.

Vaihda Oletusselain – Iphone osa 1:

  • Avaa Asetukset
  • Rullaa alas käyttämäsi selaimen kohdalle (Chrome, Firefox, Safari tms.)
  • Valitse “Oletusselain”
  • Valitse listalta haluamasi selain. 
  • Tarkista myös käyttämäsi sähköpostiohjelma asetuksista oletusselain – ohje alla.

Gmailin oletusselain – Iphone osa 2: 

  • Avaa Gmail-sovellus
  • Avaa Valikko
  • Valitse Asetukset
  • Rullaa alas kohtaa “Oletussovellukset”
  • Valitse “Selain”-kohtaan “käytä järjestelmän oletusta”.

Mikäli käytät jotain muuta sähköpostiohjelmaa, tarkista kyseisen ohjelman asetuksista vastaava Oletusselain-asetus.

Valmis! Nyt kartan pitäisi aueta aina samaan selaimeen ja kirjautumisen pitäisi pysyä muistissa useita päiviä – kunhan et poista selaimen historiatietoja.

Ohjevideo: Vaihda oletusselain – Android

Selvittely

Tyhjennä selaimen historiatiedot ja kokeile uudestaan. Kokeile toista nettiselainta.

Onko käytössäsi uusimmat päivitykset niin käyttöjärjestelmästä kuin sovelluksista? Jos ei ole niin päivitä ne ja testaa uudestaan. 

Mikäli käytät vanhaa käyttöjärjestelmää tai sovellusta, emme voi taata palvelun toimivuutta, ja suosittelemme erittäin vahvasti hankkimaan uuden laitteen koska vanhat/päivittämättömät käyttöjärjestelmät ja sovellukset ovat myös tietoturvariski.

Mikäli kirjautumisongelmat jatkuvat niin laita viestiä yllas@yllas.fi niin selvitetään mistä vika johtuu. Ilmoita meille

  • Käytätkö karttaa puhelimella, tabletilla vai tietokoneella
  • Laitteen merkki ja malli
  • Kuvaus ongelmasta, esim.
    • Kirjautuminen ei onnistu ollenkaan
    • Joudun kirjautua aina uudestaan

Sijainti/gps-paikannus ei toimi tai on epätarkka/heittelee 

Sijainti on maksullinen ominaisuus, eli toimii vain sisäänkirjautuneena. 

Oletko sallinut käyttämäsi nettiselaimen paikannuksen sekä tarkan paikannuksen? Paikannus ei toimi  kunnolla ilman tarkkaa paikannusta.

Android-puhelimella (Samsung) tee näin:

  • Avaa Asetukset
  • Valitse Sijainti
  • Valitse listalta käyttämäsi nettiselain (Chrome, Firefox, Safari tms.)
  • Laita päälle “Käytä tarkkaa sijaintia”

Tiedoksi: Ohje on tehty Samsungille. Muilla valmistajilla esim. Oneplus, Huawei, Xiaomi, Nokia voi olla valmistajakohtaisia eroavaisuuksia. Aina avataan joko Asetuksista Sijainti-asetukset tai Sovellukset ja sieltä sallittaan nettiselaimelle Sijainti ja Tarkka sijainti.

Android-puhelimella (Oneplus) tee näin: 

  • Avaa Asetukset
  • Valitse Sovellukset
  • Valitse Sovellusten hallinta
  • Valitse käyttämäsi nettiselain esim. Chrome, Firefox, Safari
  • Valitse Sovellusluvat
  • Valitse Sijainti
  • Valitse “Salli” 
  • Laita päälle “Käytä tarkkaa sijaintia”

Iphonella tee näin:

  • Avaa Asetukset
  • Valitse käyttämäsi nettiselain esim. Chrome, Firefox, Safari
  • Valitse Sijainti
  • Salli sijainti
  • Laita päälle “Tarkka sijainti” (Safarilla ei ole tässä tätä valintaa)
  • Jos käytät Safaria:
    • Palaa takaisin Asetuksiin
    • Valitse Yksityisyys ja turvallisuus
    • Valitse Sijainti
    • Laita sijainti päälle
    • Valitse käyttämäsi nettiselain
    • Valitse “Kysy” tai “Salli sijainti kun käytän sovellusta” 
    • Laita päälle “Tarkka sijainti”

Tiedoksi: Ohje on tehty uusimmalle iOS-käyttöjärjestelmälle (tätä kirjoittaessa iOS 17). Mikäli ohje ei päde vanhemmilla versoilla: Avaa Asetukset, vedä alaspäin jotta hakukenttä tulee näkuviin ja hae “sijainti” ja käy sijainti-asetukset läpi.

Tietokoneella

Paikannus on mahdollista myös tietokoneella, mutta lähes hyödytön ilman gps:ää. Emme siksi ohjeista enempää. Periaate on sama: Salli nettiselaimen paikannus. 

Selvittely

Onko käytössäsi uusimmat päivitykset niin käyttöjärjestelmästä kuin sovelluksista? Jos ei ole niin päivitä ensin ja testaa uudestaan. 

Mikäli käytössä vanha käyttöjärjestelmä tai sovellus, emme voi taata palvelun toimivuutta, ja suosittelemme erittäin vahvasti hankkimaan uuden laitteen koska vanhat/päivittämättömät käyttöjärjestelmät ja sovellukset ovat myös tietoturvariski.

Toimiiko paikannus muilla nettisivuilla esim. esimerkiksi https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/ (paikannus-painike on alareunassa) tai https://www.openstreetmap.org/ (paikannus-painike on nuoli oikeassa reunassa)?

  • Jos paikannus ei toimi muillakaan nettisivuilla niin vika on puhelimen/sovelluksen asetuksissa. 
  • Jos paikannus toimii muilla mutta ei Ylläksen kartalla niin todennäköisesti nettiselaimen asetuksista on pysyvästi estetty sijainnin käyttö osoitteelta yllas.fi tai kartta.yllas.fi, ja siksi karttamme ei voi kysyä lupaa sijainnin käyttöön. Muuta selaimen asetukset.

Mikäli paikannusongelmat jatkuvat niin laita viestiä yllas@yllas.fi niin selvitetään mistä vika johtuu. Ilmoita meille

  • Käytätkö karttaa puhelimella, tabletilla vai tietokoneella
  • Laitteen merkki ja malli
  • Kuvaus ongelmasta, esim.
    • Paikannus-painike ei näy
    • Paikannus on epätarkka

Kirjanmerkin lisääminen

Avaa https://kartta.yllas.fi/ ja tallenna se kirjanmerkiksi niin kartan avaaminen käy helposti.

Kuvakkeen lisääminen aloitusnäytölle

Iphone

Mahdollista vain jos käytät Safaria. Avaa Safari ja avaa kartta https://kartta.yllas.fi/ . Paina kolmea pistettä ja valitse “Lisää aloitusnäytölle”.

Android

Mahdollista vain jos käytät Chromea. Avaa Chrome ja avaa kartta https://kartta.yllas.fi/ . Avaa valikko painamalla ylhäältä kolmea pistettä ja valitse “Lisää aloitusnäytölle”.

Onko kartasta sovellus?

Sovelluksen tekeminen on pitkän aikavälin kehitystoimenpiteissä. Teimme ensin nettiselaimella käytettävän kartan koska se integroituu osaksi yllas.fi-sivustoa ja se on kustannuksiltaan merkittävästi halvempi niin aluksi kuin pitkässäkin juoksussa. Toki sovelluksessa on myös hyviä puolia kuten offline-kartat ja kirjautumisen varmempi säilyminen. 

Saanko paperikartan kun ostan sähköisen kartan?

Kartat ovat erillisiä tuotteita, emme myy niitä tuotepakettina.

kartasta taulu, juliste tms.

Kartan kuvasuhde on suurinpiirtein neliö – se on vähän korkeampi kuin leveämpi – ja se voidaan tulostaa tässä kuvasuhteessa haluamaasi kokoon, esimerkiksi:

  • Peruskoko 504 x 564 mm (lev x kork)
  • 1008 x 1128 mm
  • 1340 x 1500 mm (luontokeskuksella tämä koko)

Hinta riipuu materiaalista ja koosta. Esim. 1340×1500 mm kovalle pohjalle (muovikennolevy) luontokeskukselta noudettuna maksaa noin 200 € sis. alv 24 % (hinta tarkistettu 28.10.2023).

Yleisimpiä materiaaleja ovat:

  • Paperi
  • Tarra, soveltuu sisä- ja ulkokäyttöön
  • Tarra kovalla pohjalla liimattuna, esim. 5 mm muovikennolevylle, soveltuu sisä- ja ulkokäyttöön
  • Canvastaulukangas – huom. kankaalle tehtäessä jälki ei ole aivan niin terävää kuin paperilla ja tarralla.

Lähetä meille sähköpostiin yllas@yllas.fi

  • haluamasi koko
  • haluamasi materiaali
  • nimesi, osoitteesi

niin lähetämme laskun ja sen maksettuasi tilaamme kartan.