Matkailuneuvonta siirtyi Visit Ylläkselle

Ylläksen ja Kolarin kunnan matkailuneuvonta siirtyi vuodenvaihteessa Luontokeskus Kellokkaalta Visit Ylläksen hoitoon Metsähallituksen irtisanoessa matkailuneuvonnan sopimuksen. 

Visit Ylläs on ottanut matkailuneuvonnan hoitaakseen ja keskittyy kahteen pääalueeseen: matkailuneuvonnan saatavuuden monipuolistamiseen ja automaation lisäämiseen asiakastarpeiden ehdoilla. Matkailuneuvontaa saa jatkossa laajemmin eri kanavista, ja sähköisiä palveluita, kuten verkkosivuja, karttaa, retkikauppaa ja majoitushakua, kehitetään entisestään asiakkaiden palvelemiseksi.  

Luontokeskus Kellokas tarjoaa edelleen apua kansallispuistoon liittyvissä kysymyksissä. 

Matkailuneuvonta palvelee jatkossa seuraavasti 

  • Asiakasta auttavaa tietoa on saatavilla ympäri vuoden suomeksi ja englanniksi yllas.fi-sivustolta. Lisäksi verkkosivuille on kehitteillä chatbot, joka vastaa asiakkaita askarruttaviin kysymyksiin. Chatbot palvelee joka päivä vuorokauden ympäri. Bottia kehitetään koko ajan ja sen takana auttaa osan ajan päivästä myös ihminen. 
  • Infopisteillä Jounin kaupalla ja Ylläsjärven hiihtokeskuksella. Infopisteitä rakennetaan parhaillaan ja ne tulevat käyttöön hiihtolomiin mennessä. Infopisteiltä löytyy näyttö ja tabletit, joilla asiakkaat voivat muun muassa selata sähköistä karttaa sekä tutustua Skibussin aikatauluihin ja yritysten aukioloaikoihin. Infopisteet tunnistaa tulevaisuudessa vihreästä I-kirjaimesta ja ne ovat käytettävissä yritysten aukioloaikojen puitteissa. 
  • Infopisteiltä on myös toisinaan, kiireisimpinä aikoina saatavissa henkilökohtaista neuvontaa pop-up-luonteisesti asiakasneuvojan jalkautuessa infopisteille. 

Kehitämme matkailuneuvontaa jatkuvasti kokemusten, yhteydenottojen ja palautteen perusteella.